Starten met podcasten

Heb je al eens een podcast beluisterd? Dan heb je er misschien ook al eens aan gedacht om er zelf eentje te maken? Voor je effectief de studio induikt, moet je jezelf wel enkele vragen stellen.

Waarom maak je een podcast?

Waarschijnlijk omdat je iets leuks te vertellen hebt. Ben je gepassioneerd door of heb je belachelijk veel kennis over een onderwerp? Dan kan een podcast zeker waardevol zijn. Vanuit een marketingstandpunt is een podcast vooral handig om je merk op te bouwen, de banden met je doelpubliek aan te halen en content te creëren. Als je weet waarom je een podcast maakt, heb je meteen ook een basis om die te positioneren.

Voor wie maak je een podcast?

Eigenlijk is dit de belangrijkste vraag. Want ook al beleef je veel plezier aan het maken van je podcast, er kruipt natuurlijk ook wel wat werk in. En dat werk mag renderen. Als je weet wie je luisteraars zijn, kan je inspelen op hun verwachtingen. Dat moet ook, want zij bepalen of je content waardevol en relevant is.

Waarom zou iemand luisteren naar je podcast?

Het lijkt een moeilijke vraag, maar eigenlijk is het antwoord simpel. Omdat jouw podcast meerwaarde biedt. Omdat je expert bent in het onderwerp of een interessante kijk biedt. Omdat je aanzet tot nadenken. Of dingen op een begrijpelijke manier uitlegt.

Wat jouw meerwaarde ook is, als je weet waarom je publiek luistert, weet je ook waarom ze terugkomen. En zo maak je een succesvolle podcast.